Apr 262008

Il prof. Gogolla dell’Università di Brema (contributor ufficiale dello standard OCL/UML 2.0) terrà un corso della durata di 16 ore dal titolo (Meta-)Modeling with UML and OCL.

Il corso si terrà presso l’aula Multimediale (secondo piano, dipartimento di Matematica e Informatica) del polo scientifico dell’Università degli Studi di Udine nei seguenti giorni ed orari:

• lunedì 28 aprile: 10:30-13:00  e  14:30-16:15
  • martedì 29 aprile: 10:30-13:00
  • mercoledì 30 aprile: 10:30-13:00  e  14:30-16:15
  • venerdì 1 maggio: 10:30-13:00  e  14:30-16:15

Per maggiori informazioni, il riferimento è il prof. Marco Comini (che si ringrazia per la segnalazione) reperibile via email all’indirizzo comini(at)dimi.uniud.it

Abstract del corso:

The course first introduces shortly the Unified Modeling Language (UML) with its different central diagram forms (Use case, Class, Object, Sequence, Collaboration, Statechart, Activity, Component, and Deployment diagrams). A second central topic will be the Object Constraint Language (OCL), a textual sublanguage within the UML. OCL language features for expressing logical formulas, the various forms of collections in OCL and its navigation features will be introduced. OCL and its relevant UML parts will be practically studied on the basis of the tool USE (UML-based Specification Environment). OCL will be applied for metamodeling systems: As an example, the syntax and semantics of the Entity-Relationship, the Relational data model and their transformation are presented.